Neem contact op
Conny Lubbersen
0613184377
conny.lubbersen@gmail.com

IN VERTROUWEN

laten we samen een veilige werkplek creëren

Hoe we met elkaar omgaan.


ONGEWENST GEDRAG OP DE WERKVLOER

HOE GAAN WE

MET ELKAAR OM?


ONGEWENST GEDRAG OP DE WERKVLOER

ongewenst gedrag, ongewenste omgangsvormen, seksuele intimidatie, discriminatie, psychosociale arbeidsbelasting, grensoverschrijdend gedrag, agressie, geweld

WAT ZIJN ONGEWENSTE OMGANGSVORMEN?

Ongewenst gedrag kan in elke professionele werkomgeving voorkomen. Het is niet altijd duidelijk wanneer er sprake is van ongewenste omgangsvormen.


Wat voor de één ongewenst is, is voor de ander wellicht een grapje. Maar de gevolgen kunnen enorm zijn. Werknemers die ermee te maken krijgen, ervaren vaak stress. Stress kan leiden tot psychische en fysieke klachten en uiteindelijk tot verzuim. 

ONGEWENST GEDRAG IS O.A.:

Pesten:

Herhaald ongewenst negatief gedrag, waartegen iemand zich niet kan verdedigen. Pestgedrag kan direct gericht zijn tegen de persoon, bijvoorbeeld kleinerende en vernederende opmerkingen, voortdurende kritiek, fysiek aanvallen of bedreigen. Pesten kan ook minder direct: iemand isoleren, buitensluiten en negeren of roddelen, kwaadaardige geruchten, leugens en valse beschuldigingen verspreiden.


Intimidatie:

Herhaaldelijk angst aanjagen, onder druk zetten en dreigen zijn duidelijke vormen van intimidatie. Maar soms is het ook niet helemaal duidelijk wat er nu precies gebeurt. Daarom is het goed om soms even stil te staan en te voelen wat je lijf je vertelt. Want je lijf is je kompas. Die weet precies dat er iets niet klopt.


Seksuele intimidatie:

Elke vorm van seksuele toenadering, verzoeken om seksuele gunsten of ander seksueel getint gedrag in de werkomgeving, die een werknemer tegen wie het is gericht, als ongewenst ervaart. Dit kan verbaal zijn, maar ook non-verbaal: het tonen van seksueel getinte of pornografische afbeeldingen (ook via mail, WhatsApp of sms), aanstaren of seksueel gerichte gebaren. Daarnaast kan seksuele intimidatie fysiek zijn. Dat zijn alle vormen van ongewenst lichamelijk contact: een arm om de schouder, beetpakken, knijpen, zoenen, aanranden en verkrachten.


Agressie en geweld:

Een werknemer angst aanjagen of onder druk zetten door psychisch of fysiek geweld of door te dreigen met bijvoorbeeld ontslag of andere sancties.


Discriminatie:

Direct of indirect onderscheid op basis van bijvoorbeeld etnische achtergrond, seksuele geaardheid of geslacht. Discriminatie kan zich uiten in pestgedrag of (seksueel) intimiderend gedrag, in buitensluiten, achter stellen of anders behandelen.


EEN VERTROUWENSPERSOON WEET WAT TE DOEN

Uw werknemers kunnen op het werk geconfronteerd worden met ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Het is belangrijk dat uw werknemers met hun problemen terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf of bij een externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is onafhankelijk en deskundig.

MET PLEZIER AAN HET WERK

Iedere werknemer wil werken in een bedrijf waar respectvol met elkaar wordt omgegaan en waar het veilig voelt. Echter niet in ieder bedrijf gaan de werknemers respectvol met elkaar om en is de werkplek fysiek en psychisch veilig. Dat is helaas niet zo vanzelfsprekend.  Eén op de zes werknemers wordt gepest, gediscrimineerd of geïntimideerd.


Dat zijn 1,2 miljoen mensen.

OMSTANDERS EN DE BEDRIJFSCULTUUR

Naast slachtoffer en daders is er een belangrijke groep: de omstanders. De mensen die het weten en of het zien gebeuren. Ook door hun gedrag wordt het vergoelijkt, gebagatelliseerd, en zelfs acceptabel gemaakt. Sta daarom als werkgever ook stil bij de bedrijfscultuur:


Hoe sociaal geaccepteerd is bepaald gedrag op de werkvloer?

Vraag eens hoe vaak er dingen zijn gebeurd ?aa eigenlijk vond dat ze niet oké waren?

WAT KUNT U DOEN ALS WERKGEVER?

Wanneer uw werkgever naar u toekomt, neem de klacht serieus, bied een luisterend oor en vraag of de medewerker open staat voor een gesprek met de veroorzaker. Stel open vragen en neem de tijd voor uw medewerker. Een conflict samen oplossen is altijd het allerbeste. Maar soms kom je er samen niet uit of durft uw medewerker niet in gesprek te gaan.


Wanneer uw werknemer niet naar u durft te komen of niet in gesprek durft te gaan met de veroorzaker is het belangrijk dat de weg naar de vertrouwenspersoon bekend is.


Als  vertrouwenspersoon kan ik uw medewerker opvangen, advies geven en ik weet precies de route die genomen kan worden als het gaat om grensoverschrijdend gedrag.

Share by: